معرفی گونه جدید milium atropatanum و اولین گزارش گونه phalaris aquatica از ایران

نویسندگان

حسین معروفی

چکیده

گونه milium atropatanum  به عنوان گونه جدید بر اساس نمونه هایی که از کوه دوغرون واقع در ارسباران و دامنه های غربی و جنوبی کوه سبلان جمع آوری شده شرح داده می شود. این گونه با گونه های  m. schmidtianum و m. transcaucasicum   قرایت و نزدیکی دارد ولی با گونه m. schmidtianum  به لحاظ اندازه گیاه، ابعاد (پهنک برگ، گل آذین، سنبلچه) و همچنین مژه دار بودن زبانک تفاوت دارد. نمونه هایی از جنس milium با شماره های 121، 122 و 135 توسط harrington از کوه سبلان جمع آوری و در فلور ایرانیکا  به نام m. schmidtianum نامگذاری شده است. مطالعه نمونه های جمع آوری شده از ارسباران و کوه سبلان تفاوتهای اساسی با گونه  m. schmidtianum داشته و احتمال می رود اشتباه در شناسایی نمونه های فوق الذکر صورت گرفته و نمونه های مذکور متعلق به گونه m. atropatanum  باشند. گونه جدید همچنین با گونه m. transcaucasicum که از نخجوان در ارمنستان و قفقاز گزارش شده در صفاتی همچون صاف و بدون کرک بودن گیاه، ابعاد پهنک برگ، انشعابات گل آذین، اندازه و مژه دار بودن زبانک و رنگ سنبلچه ها تفاوت دارد. گونه phalaris aquatica به عنوان گزارش جدید از ایران ذکر می شود و تفاوت آن با نزدیکترین خویشاوند (p. arundinacea)  شرح داده می شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی گونه جدید Milium atropatanum و اولین گزارش گونه Phalaris aquatica از ایران

گونه Milium atropatanum  به عنوان گونه جدید بر اساس نمونه‌هایی که از کوه دوغرون واقع در ارسباران و دامنه‌های غربی و جنوبی کوه سبلان جمع آوری شده شرح داده می‌شود. این گونه با گونه های  M. schmidtianum و M. transcaucasicum   قرایت و نزدیکی دارد ولی با گونه M. schmidtianum  به لحاظ اندازه گیاه، ابعاد (پهنک برگ، گل آذین، سنبلچه) و همچنین مژه دار بودن زبانک تفاوت دارد. نمونه هایی از جنس Milium با شم...

متن کامل

گزارش دو گونه جدید برای ایران: Bergia aquatica ، Ammania verticillata

دو گونه Bergiaaquatica و Ammannia verticillata برای اولین بار از ایران گزارش می‌شوند. گونه Bergia aquaticaبا گونه B. ammannioidesو گونه A. verticillataبا دیگر گونه‌های این جنس در ایران وجود دارند از لحاظ مرفولوژی مقایسه شده، انتشار گونه‌ها بحث می‌شود.

متن کامل

گزارش دو گونه Lotus aegaeus و Phalaris canariensis برای اولین بار از ایران

دو گونه Lotus aegaeus و Phalaris canariensis که اولی از استان آذربایجان‌غربی و دومی از استان کردستان و استان تهران جمع‌آوری شده‌اند برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردند. تصویرگونه‌ها به همراه شرح آنها نیز تهیه شده و در این مقاله ارایه می‌گردد.

متن کامل

گزارش دو گونه جدید برای ایران: bergia aquatica ، ammania verticillata

دو گونه bergiaaquatica و ammannia verticillata برای اولین بار از ایران گزارش می شوند. گونه bergia aquaticaبا گونه b. ammannioidesو گونه a. verticillataبا دیگر گونه های این جنس در ایران وجود دارند از لحاظ مرفولوژی مقایسه شده، انتشار گونه ها بحث می شود.

متن کامل

گزارش جدید گونه Oxalis articulata از ایران

تیره اگزالیداسه در ایران منحصرا دارای جنس Oxalis است. در این مقاله گونه‌ای چندساله به نام O. articulata از ایران گزارش می‌شود. از این جنس تنها یک گونه بنام O. corniculata قبلا از ایران ذکر شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 17

شماره 1 2011

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023